DAFTAR LINK ANDA DISINI

Followers

Friday, January 8, 2010

PENGALAMAN BEKERJA DI 7E

Orang kata bekerja memang best. Tapi kalau sudah bekerja kita akan merasai betapa peritnya kehidupan dunia luar.Apabila merasai pengalaman tersebut automatik kita akan menjadikanya pengajaran ini adalah pegalaman pahit dan manis saya bekerja di 7E:

pengalaman 1 : sememangnya 7e ada jual minuman beralkohol, secara tidak langsung umat islam dilarang membelinya.tetapi apa yang saya lihat di sana kebanyakan yang membelinya adalah orang melayu dan kebanyak orang kelantan.bukan untuk memburukkan orang kelantan tetapi itu adalah realitinya.Apabila saya bertanya kepada pembeli tersebut siapa yang nak minum dengan selambanya dia berkata aku dengan member la...Astargfirullahalazim~terasa diri saya ini berdosa kerana menggalakkan orang membeli.Jadi apabila ada orang nak beli arak saya akan menyuruh partner saya yang scan kan barang tersebut, jadi tidak lah terasa berdosa sangat.

pengalaman 2 : mamang la orang yang duduk di KL nie kaya raya tapi jangan la berlagak sangat..setiap malam staff akan bersiap sedia dengan duit kecil untuk ditukarkan bersama pelanggan.ade aritu seorang pelanggan henadak menukar duit dan kami cakp tiada duit kecil, lepastu dengan selamba dia beli chewing gum yang berharga RM1.00 dan membayar dengan RM100.00....bapak la...lepas tu sudah cakap baik2 dengan pelanggan tersebut tapi dia tidak dapat terima kenyataan dan mengamuk satu kedai..itu lah petanda orang yang tidak cukup iman....bongkak!!!dan tak reti berbudi bahasa!!!!

pengalaman 3 : customer is the first...ape ape customer kompalin kite kene terima dengan hati terbuka. tetapi saya tidak tahan dengan seorang cust. nie...kalo dier komplain benda yang munasabah ok juga tetapi dier komplain cakap "kenapa 7E nie dekat corner lot? saya tidak suka la" ishk!!!!....dan dier cakap lagi "kenapa pakaian awak warna merah??saya suka warna biru la....
hahaha saya gelak jer selepas cust. tersebut pergi.

pengalaman 4 : cuci cuci cuci......semasa cuci mestilah kene bersih....betul tak...tetapi semasa saya tengah cuci ader customer datang buat sepah buat lantai kotor dengan selipar low class tu pastu cakap kedai tu kotor x der orang cuci ker......bernanah telinga dengar...tetapi nak buat macam mane kan keje tetap keje!!!

pengalaman 5 : pengalaman yang tidak dapat dilupakan ialah mempunyai majikan yang prihatin dan cool serta rock!!!!!majikan tersebut juga pandai menguruskan kan kedai serta pandai memahami perasaan orang lain.....selute dia!!!!

itu lah serba sedikit pengalaman tentang kerja saya di 7e satakat ini...kalau hendak ceritakan semua mungkin tidak memadai dengan masa sayan yang ada ini....
kalau nak tau ape2 just komen ler yer!!!

No comments:

Post a Comment